
Wonen
Je bent overgestapt naar Pensioenfonds Detailhandel, welkom! Hier vindt je alle informatie die je nodig hebt.
Stappenplan voor een soepele overstap
Vanaf 1 januari 2018 levert u uw werknemersgegevens aan via het werkgeversportaal van Pensioenfonds Detailhandel. Wij hebben alvast het een en ander voor u op een rijtje gezet. Gebruik onderstaand stappenplan voor de gegevensaanlevering.
VPL-regeling voor werkgevers in de woonbranche
De pensioenregeling van uw medewerkers is sinds 1 januari 2018 ondergebracht bij Pensioenfonds Detailhandel. Ook de VPL-regeling (voorwaardelijke pensioen) wordt nu uitgevoerd door Pensioenfonds Detailhandel. Deze regeling is na het vervallen van de VUT- en prepensioenregeling in 2006 tussen cao-partijen afgesproken, zodat uw medewerkers eerder met pensioen kunnen. Deze overgangsregeling geldt voor deelnemers die in de woonbranche werken en geboren zijn tussen 1950 en 1975. Medewerkers krijgen dit aanvullende pensioen als ze aan alle voorwaarden voldoen.
VPL-premie
Pensioenfonds Detailhandel heeft in mei 2018 met terugwerkende kracht (tot 1 januari 2018) de premie berekend en gefactureerd. Vanaf mei wordt iedere maand 1% premie in rekening gebracht. De premie voor deze verplichte regeling blijft 1%, het percentage dat u gewend was te betalen.
De verdeling van dit percentage is:
- werkgeversdeel: 73,62%
- werknemersdeel: 26,38%
De looptijd van de regeling is 15 jaar en stopt eind 2020. Vanaf 1 januari 2018 staat de VPL-premie apart aangegeven op de premienota. In 2017 was de totale premie bij Pensioenfonds Wonen 23,1%, inclusief 1% VPL-premie. In 2018 is dit bij Pensioenfonds Detailhandel 21,6% voor de basisregeling. Daar komt 1% voor de VPL-regeling bij.
Informatie over de nieuwe betalingsvoorwaarden
Ingelogd op het werkgeversportaal? Gegevens gecontroleerd en bevestigd?
Wat verandert er voor u rondom de nota’s? Verloont u per maand? Dan ontvangt u de eerste nota op 14 maart. Verloont u per vier weken? Dan ontvangt u de eerste nota op 16 maart.
Belangrijkste onderwerpen voor nu:
- De werknemersgegevens die u aanlevert op het werkgeversportaal (en via Pensioenaangifte) zijn de basis voor uw nota.
- Levert u niet op tijd en/ of volledig uw gegevens aan? Dan ontvangt u een ambtshalve nota.
- Er zijn wijzigingen in de betalingsvoorwaarden.
- Via het werkgeversportaal kunt u uw notaspecificatie bekijken.
- Waar kunt u terecht met vragen over uw nota?
Vragen
Neem bij vragen contact op met de werkgeversdesk van Pensioenfonds Detailhandel via 050-5225098 of werkgever@pensioenfondsdetailhandel.nl .
De eerste keer dat u inlogt op het werkgeversportaal moet u het startscherm bevestigen. Heeft u dit nog niet gedaan? Dan moet u dit nu alsnog doen.
- Klik rechtsboven in het scherm op ‘Inloggen’. Log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord die u in december per brief heeft ontvangen.
- Maak eenmalig een nieuw wachtwoord aan.
U bevindt zich nu op het werkgeversportaal.
Als u ingelogd bent, verschijnt een startscherm met een overzicht van uw gegevens als werkgever. We vragen u eenmalig deze gegevens te controleren, eventueel aan te vullen en te bevestigen. Zijn er gegevens onjuist die u niet kunt wijzigen? Neem dan contact op met de Werkgeversdesk. Waarom bevestigen? Als u de gegevens niet bevestigt, kunt u geen gegevens over 2018 aanleveren. U ontvangt dan een ambtshalve nota voor uw bedrijf. Dat betekent dat wij een nota versturen op basis van een schatting. In het startscherm kunt u ook uw administratiekantoor machtigen en automatisch incasso afgeven. Geen personeel? Ook dan moet u wel het startscherm bevestigen, zodat dan de juiste gegevens in ons systeem staan.
Vul als dat nodig is uw gegevens aan. Bevestig daarna uw gegevens (als u dit nog niet gedaan heeft). Zijn er gegevens onjuist die u niet kunt wijzigen? Neem dan contact op met de Werkgeversdesk.
Gegevens en mutaties over 2017 (of daarvoor) levert u nog aan via www.pensioenaangifte.nl. U logt hierop in met de oude inloggegevens van Syntrus Achmea. Lever uw gegevens over 2017 zo snel mogelijk aan, dit kan uiterlijk tot 10 februari 2018.
Houdt u rekening met het volgende:
Betaalwijze doorgeven via werkgeversportaal U kunt het notabedrag zelf overmaken of automatisch van uw rekening laten afschrijven. De wijze van betaling geeft u door op het werkgeversportaal. Daar kunt u ook kiezen voor de digitale nota, dan ontvangt u uw nota’s per e-mail. In dat geval kunt u ook met IDEAL betalen. Vergeet niet het juiste betalingskenmerk te vermelden.
Ons rekeningnummer IBAN NL82INGB0002612985 Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel
Betalingsvoorwaarden De nieuwe betalingsvoorwaarden zijn te vinden in het uitvoeringsreglement.
Geen nota’s met elkaar verrekenen U moet iedere nota afzonderlijk betalen. Nota’s met elkaar verrekenen is niet mogelijk. Zo voorkomen we fouten.
Let op: Controleer op het werkgeversportaal bij ‘Mijn Gegevens’ of uw bankrekeningnummer juist is ingevuld.